Gepubliceerd: 1 week geleden (2024-12-20)
lijkt er een schreeuwend tekort aan parkeerplaatsen.
Maar laten we eerlijk zijn: parkeren gaat niet alleen over aantallen. Het gaat vooral over beleving.
Drukte trekt bezoekers
"Mensen worden aangetrokken door een levendige sfeer," legt Chris uit. "Een binnenstad waar het bruist, inclusief drukke parkeerplaatsen, wekt nieuwsgierigheid. Bezoekers willen deel uitmaken van de gezelligheid."
Hij wijst op een evenement waar bezoekers gefrustreerd raakten toen ze ver moesten lopen vanaf een parkeerplaats op een industrieterrein, terwijl er dichterbij lege plekken leken te zijn. "Als parkeerplaatsen in de binnenstad vol zijn vanwege de drukte, accepteren mensen dat zij een stukje moeten lopen. Het draait om de uitstraling van gezelligheid en levendigheid."
Parkeren bij bronpunten van de binnenstad
Wat is dan de oplossing? Aan de randen van het koopcentrum is het belangrijk dat er voldoende parkeerplaatsen zijn. Geef de bezoekers de vrijheid om te parkeren waar ze willen. Beperkingen en regels schrikken af.
Een blauwe zone op de Venne kan bijvoorbeeld een goede oplossing zijn voor kort parkeren dicht bij het hart van de stad. Wie langer wil blijven, kiest vanzelf voor de parkeerterreinen aan de rand. En als het gezellig druk is in de binnenstad, dan accepteren bezoekers die paar extra meters lopen zonder probleem.
Lege parkeerplaatsen zijn dodelijk
Een ding is zeker: lege parkeerterreinen zijn dodelijk voor de binnenstad. Ze geven een verkeerd signaal af. Daarom is het cruciaal om de parkeerbeleving slim in te richten. Drukke parkeerplaatsen trekken bezoekers.
Parkerende bewoners, ambtenaren, winkeliers, etc, zouden we niet moeten wegjagen maar juist bedanken. Want deze parkeerders zorgen voor een ijzersterk druktebeeld. In plaats van deze groep als "obstakel" te zien, benadruk je hun waarde voor het druktebeeld.
Laten we het parkeren met een frisse blik benaderen en samen werken aan een bruisende en gastvrije parkeerbeleving.